Hola,
Aquesta entrada pretèn ser un petit resum clarificador i esquemàtic de la història de les Dificultats d'Aprenentatge(DA):
Les primeres aportacions en les DA apareixen a començaments del S.XIX i van evolucionant a a partir de diferents investigacions, podent realitzar una divisió en 4 grans fases: fonamentació, configuració, revisió crítica i situació actual; on es va donant una evolució d'algunes idees bàsiques: el concepte, el seu diagnòstic i les intervencions.
En la primera fase podem trobar la fonamentació teòrica inicial, on apareixen aportacions:
En l'àrea del llenguatge oral (Gall, Brocka, Wernicke)es van fer estudis sobre quines àrees del cervell estàven danyades.
En l'àrea del llenguatge escrit:HInshelwwod i Orton van desenvolupar mètodes per la reeducació en DA amb una base neurològica.
En el domini de les dificultats perceptives i motores(Goldstein, Strauss)es fan estudis sobre les alteracions perceptives, visuales i aduditives i es proposa una reeducació basada en activitats per la millora de la percepció
Dins la segona fase, una data important va ser el 1963, quan van ser reconegudes oficialment com una categoria de l'educació especial per descriure problemes acadèmics de baix rendiment. Les DA van passar de ser considerades només per metges i psicòlegs a ser considerades també per mestres i pares. Inicialment, en aquesta fase la reeducació es basava principalment en realitzar activitats per afavorir els processos psicològics bàsics: memòria, atenció i percepció; preparant-se uns materials organitzats de manera específica.
En la tercera fase, es posa en dubte la intervenció dirigida als processos psicològics bàsics i les intervencions anirien dirigides a ensenyar com aprendre, amb estratègies cognitives i metacognitives.
Actualment, s'enfoca la intervenció des de diferents enfocaments:constructivista, cognitiu i sociocultural.
Per últim, s'ha de tenir en compte que les DA tenen el seu sentit dins el context educatiu, on són detectades les dificultats dels alumnes i s'intervé per donar resposta.
M.José
Bibliografia consultada:
Miranda Casas, Ana (2002) Evaluación e Intervención Psicoeducativa en Dificultades de AprenDizaje. Pirámide. Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario