Concepte de Dificultats d'Aprenentatge

“Un alumne té necessitats educatives especials si, per qualsevol causa, té dificultats d’aprenentatge més grans que la resta d’alumnes, per accedir als aprenentatges que es determinen en el currículum que li correspon per la seva edat, de forma que requereix, per compensar les dificultats, adaptacions d’accés i/o adaptacions significatives en varies àrees del currículum”(MEC, 1992, p. 68)

“DA és un concepte general que es refereix a un grup heterogeni de trastorns que es manifesten per dificultats significatives en l’adquisició i ús del l’escolta, parla, escriptura, raonament o habilitats matemàtiques. Aquests trastorns són intrínsecs a l’individuo, suposant-se deguts a la disfunció del sistema nerviós central, i pot ocórrer al llarg del seu cicle vital. Poden existir juntament amb els DA, problemes conductuals d’autoregulació, percepció social e interacció social, per`o no constitueixen per ells mateixos una dificultat d’aprenentatge. Tot i que les DA poden ocórrer concomitantment amb altres condicions incapacitants ( per exemple, deficiència sensorial, retràs mental, trastorns emocionals greus) o amb influencies extrínseques (per exemple, diferencies culturals, instrucció inapropiada o insuficient), no són el resultat d’aquestes condicions o influencies” (National Joint Committee on Learning Disabilities, 1988)



Benvinguts!,

Em dic M.José i sóc estudiant de Psicopedagogia. He creat aquest Blog per iniciar un camí amb la intenció de compartir coneixements, experiències, idees, interrogants... pel que fa a les dificultats de l'aprenentatge dels alumnes i la seva possible i millor intervenció psicopedagógica a nivell d'aula en un centre educatiu.

Espero que sigui del vostre interés i us animo a participar.

Salutacions.

M.José

domingo, 21 de febrero de 2010

Aprenem sobre Dislexia!

Hola!,

En aquesta entrada en primer lloc us defineixo el concepte de dislexia i en segon lloc us enllaço dos vídeos que m'han semblat molt interessants i pràctics sobre la Dislexia. Es van enregistrar en les Primeras Jornadas sobre Dislexia Ayúdales a aprender, organitzades per l'Associació Dislexia sense Barreres, amb la col·laboració de la Fundació Aprendre i la Federació Espanyola de Dislexia al juny del 2009. La conferència va ser donada per un psicòleg Héctor Meléndez i està titulada Enseñar sin palabras.

La conferència, segons ens diu el mateix Héctor Meléndez en el seu Bloc, vol aconseguir dos objectius:

  1. Mostrar als assitents: mestres, estudiants de pedagogia i pares de nens amb dislexia, algunes de les tècniques d'estudi que es poden aplicar en una classe amb un alumne dislèxic.
  2. Practicar les tècniques

Concepte de Dislexia: S'aplica a nens que manifesten dificultats en l'aprenentatge d’accés al lèxic, reconeixement de paraules o descodificació, és a dir tenen dificultats pel que fa a la lectura, en la velocitat i exactitud.


Bibliografia consultada:

Miranda Casas, Ana (2002) Evaluación e Intervención Psicoeducativa en Dificultades de AprenDizaje. Pirámide. Madrid

1a part


2a part

Aquests vídeos estan extrets del Bloc de Héctor Meléndez:

http://www.onlyways.net/?cat=29

En aquests vídeos d'una manera molt clara i amena deixa clar una sèrie d'aspectes relacionats amb la Dislexia:

  • és un trastorn físic d'origen neurobiològico
  • caracteritzada per dificultat per la lectura, escriptura, problemes d'orientació espaial i temporal, a vegades afecta al càlcul i lògica matemàtica i poden acompanyar poblemes motrius
  • tenen el seu punt fort en la creativitat i originalitat
  • els alumnes amb dislexia aprenen, però de forma diferent. Necessiten altres mètodes

I en la meva opinió vull afegir que és molt important la detecció, no només per començar un procés de intervenció adequat per cada cas sinó perquè l'autoestima del nen no es vegi afectada i pugui patir ansietat, depressió...

Espero que us hagi agradat i ho pogueu utilitzar si us cal

M.José

No hay comentarios:

Publicar un comentario