Concepte de Dificultats d'Aprenentatge

“Un alumne té necessitats educatives especials si, per qualsevol causa, té dificultats d’aprenentatge més grans que la resta d’alumnes, per accedir als aprenentatges que es determinen en el currículum que li correspon per la seva edat, de forma que requereix, per compensar les dificultats, adaptacions d’accés i/o adaptacions significatives en varies àrees del currículum”(MEC, 1992, p. 68)

“DA és un concepte general que es refereix a un grup heterogeni de trastorns que es manifesten per dificultats significatives en l’adquisició i ús del l’escolta, parla, escriptura, raonament o habilitats matemàtiques. Aquests trastorns són intrínsecs a l’individuo, suposant-se deguts a la disfunció del sistema nerviós central, i pot ocórrer al llarg del seu cicle vital. Poden existir juntament amb els DA, problemes conductuals d’autoregulació, percepció social e interacció social, per`o no constitueixen per ells mateixos una dificultat d’aprenentatge. Tot i que les DA poden ocórrer concomitantment amb altres condicions incapacitants ( per exemple, deficiència sensorial, retràs mental, trastorns emocionals greus) o amb influencies extrínseques (per exemple, diferencies culturals, instrucció inapropiada o insuficient), no són el resultat d’aquestes condicions o influencies” (National Joint Committee on Learning Disabilities, 1988)



Benvinguts!,

Em dic M.José i sóc estudiant de Psicopedagogia. He creat aquest Blog per iniciar un camí amb la intenció de compartir coneixements, experiències, idees, interrogants... pel que fa a les dificultats de l'aprenentatge dels alumnes i la seva possible i millor intervenció psicopedagógica a nivell d'aula en un centre educatiu.

Espero que sigui del vostre interés i us animo a participar.

Salutacions.

M.José

viernes, 5 de febrero de 2010

Doneu-l'hi una ullada als enllaços!

Hola! Com estem?

En aquesta entrada us podeu trobar en primer lloc una breu reflexió sobre escola inclusiva i aprenentatge cooperatiu com un recurs metodològic possible per aconseguir-ho. i en segon lloc dos enllaços que he buscat i que ajuden un, d'una manera teòrica i l'altre, d'una altra pràctica a entendre una mica més l'aprenentatge cooperatiu.

Com hem comentat a classe l’escola inclusiva es caracteritza perquè tothom pot tenir un lloc per aprendre i conviure a l’escola, i els mestres han d’atendre a la mateixa aula alumnes diferents; diferents formes d’aprendre, diferents ritmes, diferents cultures...
S’han estudiat diferents estratègies inclusives per donar resposta a tot l’alumnat, entre elles trobem a Pere Pujolàs doctor en Pedagogia per la Universitat de Girona, coordinador del Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat i també de la Xarxa Temàtica de Recerca sobre “Atenció a la Diversitat dels Alumnes en una Escola per a Tothom”, que defensa una escola inclusiva on poder aprendre junts, en una mateixa aula, alumnes amb diferents necessitats.

Una metodologia inclusiva per atendre a la diversitat i de la qual hem parlat a classe és l’aprenentatge cooperatiu, ja que es considera que tots els que formen part del grup (heterogeni)són necessaris i responsables de l’aprenentatge de tots considerant la diferencia com un valor. En aquest sentit Pere Pujolàs, destaca que en un grup cooperatiu es donen dos aspectes claus :
•Interdependència positiva, que es tradueix en que l’alumnat aprèn i fa que la resta de l’equip també aprengui, ja que un integrant aconsegueix el seu objectiu(aprendre) si l’altre també l’aconsegueix.
•Responsabilitat individual on tots els membres de l’equip són necessaris amb un rol complementari.

Ara be, ja fa temps que tothom parla d’aquesta metodologia però en el dia a dia de les aules es pot observar que costa de portar a la practica, a vegades s'ajunten taules i es diu que es treballa cooperativament, però, amb una distribució diferent de les taules no és suficient...

En la meva opinió, si es vol aplicar aquesta metodologia, en primer lloc s’han de superar aspectes directament relacionats amb el docent i les seves creences personals: inseguretat, poca formació, reticència als canvis... En segon lloc, un aspecte previ i necessari a la posada en practica és ensenyar a treballar de forma cooperativa, i un altre aspecte essencial a tenir en compte, és que s’ha de fer un entrenament en estratègies en habilitats socials, habilitats necessàries per treballar amb els altres, que no son innates.

A continuació, us presento els dos enllaços que he escollit, un teòric i l’altre pràctic (la WebQuest, un recurs d’aprenentatge cooperatiu), entre molts que es poden trobar a Internet.

L’enllaç teòric és a una pàgina del ICE Institut de Ciències de l’Educació, la ultima actualització va ser el 2005 (observem que ja fa temps que s’estudia i parla de l’aprenentatge cooperatiu), del GIAC, Grup d’interès en l’Aprenentatge Cooperatiu, format per un grup de professors de diverses universitats interessats a aprofundir sobre l'aplicació de l'aprenentatge cooperatiu.

http://giac.upc.es/PAG/giac_cat/giac_que_es.htm

En aquest enllaç trobem que és l’aprenentatge cooperatiu, en què es fonamenta, com és, els elements bàsics, el perquè i materials amb altres enllaços interessants a altres pagines sobre l’aprenentatge cooperatiu. Pel que fa als beneficis de l’aprenentatge cooperatiu, destaca i explica alguns dels què vam fer reflexió l'altre dia a classe:
• Promou la implicació activa
• Incrementa els nivells d’aprenentatge
• Redueix l’abandonament
• Promou l’aprenentatge independent
• Desenvolupament del raonament crític
• Desenvolupament de la capacitat de comunicació oral
• Prepara per ser ciutadans
• Prepara per al mon laboral

L'enllaç pràctic és a la pàgina de l’Associacio Catalana de la WebQuest, associació integrada per mestres interessats en l'aplicació pedagògica de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, principalment en l'àmbit de l'Educació Infantil, Primària i Secundària com una necessitat davant la nostra societat actual.

http://www.webquestcat.cat//

En aquesta pàgina vull destacar que es troba el recurs de la WebQuest per treballar cooperativament En la mateixa pagina la defineix com“una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.” En una WebQuest es fan grups amb els alumnes, dins de cada grup se lis dóna un rol diferent a cada alumne i han der realitzar una tasca de manera conjunta. Seguiran un procés, planificat per el professor, amb diferents fases on realitzaran activitats. Les tasques poden ser : preparar una sortida, confeccionar estudis estadístics, elaborar un material concret, explicar un tema, preparar una festa, dissenyar un projecte, preparar unes tècniques d'estudi, un crèdit de recerca, ...

Aquest enllaç l’he escollit perquè és un exemple d'aprenentatge cooperatiu, es pot aprendre com dissenyar una WebQuest, accedir a altres creades per mestres orientades a diferents àrees i nivells, llegir articles de investigació, accedir a experiències i també a altres enllaços: Blocs, pagines web com aula 21, xtec, eduteka...relacionats amb activitats cooperatives mitjançat la WebQuest... Però en la meva opinió, tot i que el disseny no és gaire complicat, s’ha de tenir en compte que per crear una WebQuest, com estratègia cooperativa per els alumnes, s’ha d’aprendre a fer-ho i ser un professional de l’educació.

1 comentario: