Concepte de Dificultats d'Aprenentatge

“Un alumne té necessitats educatives especials si, per qualsevol causa, té dificultats d’aprenentatge més grans que la resta d’alumnes, per accedir als aprenentatges que es determinen en el currículum que li correspon per la seva edat, de forma que requereix, per compensar les dificultats, adaptacions d’accés i/o adaptacions significatives en varies àrees del currículum”(MEC, 1992, p. 68)

“DA és un concepte general que es refereix a un grup heterogeni de trastorns que es manifesten per dificultats significatives en l’adquisició i ús del l’escolta, parla, escriptura, raonament o habilitats matemàtiques. Aquests trastorns són intrínsecs a l’individuo, suposant-se deguts a la disfunció del sistema nerviós central, i pot ocórrer al llarg del seu cicle vital. Poden existir juntament amb els DA, problemes conductuals d’autoregulació, percepció social e interacció social, per`o no constitueixen per ells mateixos una dificultat d’aprenentatge. Tot i que les DA poden ocórrer concomitantment amb altres condicions incapacitants ( per exemple, deficiència sensorial, retràs mental, trastorns emocionals greus) o amb influencies extrínseques (per exemple, diferencies culturals, instrucció inapropiada o insuficient), no són el resultat d’aquestes condicions o influencies” (National Joint Committee on Learning Disabilities, 1988)



Benvinguts!,

Em dic M.José i sóc estudiant de Psicopedagogia. He creat aquest Blog per iniciar un camí amb la intenció de compartir coneixements, experiències, idees, interrogants... pel que fa a les dificultats de l'aprenentatge dels alumnes i la seva possible i millor intervenció psicopedagógica a nivell d'aula en un centre educatiu.

Espero que sigui del vostre interés i us animo a participar.

Salutacions.

M.José

domingo, 18 de abril de 2010

TIC, TAC, WEB 2.0: WIKI, BLOG, WEBQUEST,....; ENTORNS VIRTUALS .... MILLOREN EL PROCÉS E-A?

Hola,

Ja fa uns dies a classe vam parlar sobre les Noves Tecnologies a l'aula,com un mitjà per la millora dels processos d'ensenyança-aprenentatge tradicionals i vam arribar a la conclusió de que no són la "panacea" sinó que es tracten d'un recurs més. No hem de mitificar les TIC, invertint tots els recursos que tinguem i pensar que resoldran tots els problemes educatius, ni tampoc pensar que afavoreixen la cultura del no esforç entre els alumnes; per exempler, pensar que copiaran el què trobin a Internet i ho presentaran com seu.

Davant la presència de les TIC en la nostra vida diària és un fet que l'escola no pot girar-s'hi d'esquena. El mestre ha de tenir en compte la seva introducció, tenint cura de donar-li un sentit pedagògic, i buscant extreure algunes de les seves potencialitats, com:

  • interactivitat, que afavoreix que l'alumne construeixi el seu aprenentatge
  • comunicació, facilitant l'aprenentatge cooperatiu
  • flexibilitat, cada alumne pot seguir el seu ritme d'aprenentatge
  • seguiment de l'activitat de l'alumne, el mestre pot seguir l'activitat de cada alumne amb facilitat i donant una retroacció quasi immediata

Però perquè hàgi un ús didàctic de les TIC , segons Pere Marquès Graells, Doctor de la Universitat Autònoma de Barcelona, expert en investigació en Tecnologia Educativa, és necessari:

1. Infraestructura:
En el centre docent: connexió a Internet, ordinadors suficients
El mestre, ordinador tan a casa com a l'escola per fer el seguiment dels alumnes
L'alumne: ordinador, ajudes de l'Estat, conexió amb l'escola
2. Competències dels alumnes
Competències digitals per buscar informació a la xarxa, usar les aplicacions Web 2.0
Competències socials de treball en èquip, respecte...
Altres competències com aprenentatge autònom, capacitat crítica, creativitat...
3. Formació i actitud favorable del professorat.
Competències digitals
Competències didàctiques
Actitud favorable cap a la integració de les TIC

Informació extreta de la pàgina:

http://peremarques.pangea.org/web20.htm


Per acabar, m'agradaria compartir amb vosaltres el següent enllaç a un Blog d'una professora de la Universitat de SEvilla que té com a línees de treball i investigació les TIC aplicades a l'educació i formació del professorat en TIC. En aquest Blog us animo a llegir una entrada amb una carta d'una alumna de 5è de Primària explicant la seva vivència de les TIC a l'aula.... Ja em direu què en penseu!
http://www.elordenadoreninfantil.blogspot.com/

Fins aviat,

M.José

No hay comentarios:

Publicar un comentario